در حال بارگزاری ....

منطقه نمونه گردشگری سد سهند

 

یک سد خاکی ابتدا با استفاده از یک دسته مشخصات فنی بر گرفته از نتایج آزمایشگاهی روی منابع قرضه و هم چنین تجربه سدهای دیگر طراحی و تحلیل می گردد. در مرحله اجرا و نصب ابزارهای دقیق مقادیر فشارهای منفذی. تغییر شکل ها و فشارهای توده خاک اندازه گیری شده و با مقادیر مرحله طراحی مقایسه می گرددتا میزان تطبیق تحلیل های تئوریک که طراحی سد بر پایه آن استوار است با رفتار و اقعی سد مشخص شود. اهداف الی سد سازی مانند ۱-تامین آب شرب ۲-تامین اب اراضی کشاورزی ۳-تامین اب یرای مصارف صنعتی ۴- کنترل و کاهش خسارات ناشی از سیلابها ۵-تولید نیروی برق آبی و یا اهداف فرعی و جانبی مانند ۱-تغذیه مصنوعی آب های زیر زمینی۲- توسعه صنعت گردشگری۳-پرورش آبزیان ۴-تلطیف هوا و غیره میباشد. موقعیت جغرافیایی محور سد.۵۳ ۴۶ طول شرقی و ۲۵ ۳۷ عرض شمالی موفقعیت جغرافیایی اراضی : طول جغرافیایی ۴۵ ۴۶ تا ۶ ۴۷ شرقی و عرض جغرافیایی ۱۹ ۳۷ تا ۴۰ ۳۷ شمالی بوده

سد مخزنی سهند در ۲۶ کیلومتری جنوب غربی شهرستان هشترود واقع شده که  بر روی رودخانه قرانقو که از سرشاخه های رودخانه قزل اوزن می باشد احداث شده است . حداکثر ارتفاع حوزه آبریز۳۵۴۲ متر از سطح دریا و حداقل آن ۱۵۶۲ متر از سطح دریا قرار دارد .حداکثر و حداقل ارتفاع آب مخزن ذخیره به ترتیب ۱۶۰۰و ۱۵۶۰ از سطح دریا می باشد.

نظریه کارشناسی:

با ایجاد زیر ساختهای گردشگری  شامل برق رسانی. احداث جاده دسترسی  می توان این اقدامات را انجام داد۱- ایجاد کمپینک در کنار سد برای دوچرخه سواری۲ –برگزاری ورزشهای آبی و رودخانه ای۳-کایاک سواری بروی امواج – ۴-اسکی روی آب استفاده از امکانات طبیعی آب. باد خورشید به همراه ساخت جاذبه های انسانی ۴-ایجاد خانه های بوم گردی درپشت یا اطراف سد که دور از هیاهو باشد.۵-ایجاد هتل رستوران . اماکن تفریحی . ایجاد بزارچه سنتی ۶-ظرفیت ایجاد شغل و ارتقای وضع اقتصادی منطقه می شود.