در حال بارگزاری ....

روستای آتش بیگ شهرستان هشترود

 

روستای آتش بیگ از طریق دو راه اصلی آسفالت از سمت جنوب به شهرهای مراغه . هشترود روستاهای جنوبی و اتوبان تهران –تبریز متصل می شود که درست در گوشه جنوب شرقی روستا با فاصله کمی از محل تلاقی دو رود خانه  جبیند و قرانقو با هم تلاقی پیدا میکنند و یک راه اصلی از سمت شمال این روستا را به روستاها و شهرهای شمالی متصل میکند.                                                                                                                            

این روستای کوهستانی و ناهموار با وسعت ۱۴۲/۵کیلومتر مربع در موقعیت جغرافیایی ۴۶/۲۶ شرقی و ۴۷/۴۷ غربی قرار دارد از سمت شمال به روستاهای جبیند و قراکلک . از سمت جنوب  به روستاهای ایده لوی خان و دمیرچی. از غرب به روستاهای بسیط . توپ آغاجی و از شرق به روستاهای زنجیر آباد و صوفی حسن متصل می باشد. اقلیم این روستا مدیترانه ای ودر منطقه معتدل قرار دارد . مطابق آمار سازمان هواشناسی استان آذربایجان شرقی بیشترین و کمترین دمای هوا در گرمترین و سردترین ماههای سال به ترتیب در تیر ماه و بهمن ماه ۴۱ الی ۲۳- درجه ساتیگراد می باشد از نظر میزان بارش یک منطقه نیمه خشک می باشد .و دورودخانه به نامهای قرانقوو جبیند د آن جای است.گذشته ایی روستا به قبل از زمان زرتشتیان برمی گردد و جزء آتشکده های زمان مذکور حساب می اید.                                                                                                     

حوادث و وقایع  تاریخی:

روستای آتش بیگ به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی خاص . چندین بار در جنگهای روسیه علیه ایران محل برخورد نظامی لشکریان روس و ایران بوده است.در زمان مغولان این روستا مورد حمله قرار گرفته و خسارت سنگینی به آن وارد شده از جمله تمام دست نوشته ها  و مکتوبات آتش زده شدند.                                                         

نظریه کارشناسی:

منطقه ای با وسعت ۹۷ هکتار که به گفته سرمایه گذار ۹۰ هکتار فضای سبز و ۷ هکتار برای ایجاد تاسیسات گردشگری اختصاص میابد اختصاص می یابد که با این وجود تبدیل به منطقه گردشگری نه تنها درسطح استان بلکه در سطح کشور می شود.با عملیاتی نمودن و ایجاد دهکده توریستی روستای آتش بیگ و احداث زیر ساختهای گردشگری و اقامت گاههای بوم گردی –ایجاد بازارچه های صنایع دستی و تولیدات روستایی محصولات کشاورزی دامی و لبنی- راه اندازی موزه های مردم شناسی و ایجاد تفرجگاه گردشگری و احیائ صنایع دستی منسوخ شده منطقه می توان به پتاسیل های این روستا پی بردو باعث اشتغال عظیم و موجب ارتقاء اقتصاد منطقه می باشد که در این راستا به همکاری ادارات فرمانداری – منابع طبیعی- جهاد کشاورزی- امور آب-حفاظت محیط زیست نیازمندیم